شورولت؛ خودرویی برای همه دوران‌ها

کدخبر: ۲۲۶۵
در سوم نوامبر سال ۱۹۱۱ شرکت جنرال موتورز، شاخه تولید شورولت خود را تاسیس کرد. این اقدام در رقابت با تولید فورد مدل تی صورت گرفت. بنیان‌گذاران این خودرو جدید، لوئیس شورولت، مهندس فرانسوی‌الاصل و ویلیام دورانت، موسس کمپانی جنرال موتورز بودند.
شورولت؛ خودرویی برای همه دوران‌ها

آنها در دیترویت و زیر سایه شرکت جنرال موتورز دست به کار تولید خودرویی شدند که دیری نکشید به خودرو محبوب طبقه متوسط آمریکا تبدیل شد. این شرکت در سال ۱۹۱۸ توسط جنرال موتورز خریداری شد. لوئیس شورولت در سال ۱۸۷۸ در کشور فرانسه زاده شد و بعدها در آنجا به کار در یک کمپانی مورس پرداخت و سپس با برادران خود به کانادا مهاجرت کرد.

وی سپس وارد ایالات‌متحده شد. در شهر نیویورک امکان کار روی خودروها و کامیون‌های کارخانه ویلیام والتر برای لوئیس فراهم آمد. او همچنین توانست خود را به‌عنوان یکی از بهترین رانندگان مسابقات نشان دهد. این توفیقات او موجب شد که ویلیام سی. دورانت او را به عنوان راننده جنرال موتورز استخدام کند.

لوئیس شورولت و ویلیام دورانت، خودرو جدیدی به سبک خودروهای فرانسوی طراحی کرده و نام آن را شورولت گذاشتند. در سال ۱۹۱۱ نمونه کلاسیک و شش سیلندر این مدل برای عرضه به بازار ایالات‌متحده، تولید شد. در طول سال ۱۹۱۱ اتفاق بزرگی افتاد و ۲,۹۹۹ دستگاه از این خودرو تولید شد.

شرکت میسون موتور که پیش‌تر تحت نظارت دورانت بود، به شورولت واگذار شد و در سال ۱۹۱۳ این دو کمپانی در هم ادغام شدند. در ۱۹۱۳ خودرو چهار سیلندر «بی‌بی» در دو مدل یک سرنشینه و مدل سلطنتی، در رنگ‌های آبی و سفید تولید شد. طرح رنگ‌آمیزی این خودرو، از روی کاغذ دیواری هتلی که دورانت در فرانسه در آن اقامت داشت، الهام گرفته شده بود.

در سال ۱۹۱۳ لوئیس شورولت و دو نفر دیگر، به نام‌های وی. آر هفلر و جی‌بویز تصمیم گرفتند تا کارخانه تولید موتورهای هوایی شورولت را تاسیس کنند؛ اما این کارخانه در همان آغاز کار، ورشکست شد.

در سال ۱۹۱۴ نام کمپانی به مکس‌ول موتور تغییر کرد. در شهر نیویورک تعداد ۵,۰۰۵ دستگاه از نوع خودرو تولید و در همین سال، مدل دیگری نیز به نام شورولت ۴۹۰ با قیمت ۴۹۰دلار به بازار عرضه شد.

طی دو سال شمار ۷۰,۷۰۱ دستگاه از این خودرو به فروش رفت؛ در سال ۱۹۱۷ نخستین خودروی اسپورت بدون سقف این کمپانی نیز ساخته شد. در ۱۹۱۸ شورولت تولید کامیون را هم آغاز کرد.

در ۱۹۱۹ شرکت شورولت به دو بخش کمپانی دورانت و بخش جنرال موتورز تقسیم شد و تا قبل از جنگ جهانی دوم، معادل ۱۴۹,۹۰۴ دستگاه اتومبیل تولید کرد.

در ۱۹۲۱ پیامدهای جنگ جهانی اول دامن شرکت شورولت را هم گرفت و به علت کمبود سرمایه تا مرز ورشکستگی پیش رفت، اما مدیریت بهینه این شرکت را بار دیگر نجات داد.

در ۱۹۲۹ طرح جدیدی از یک خودروی ۶ سیلندر و طرحی چهار سیلندر از همین اتومبیل، به منظور کاهش قیمت به بازار عرضه شد.

در سال ۱۹۳۵ شمار تولیدات شرکت شورولت به ۱۰ میلیون دستگاه رسید. در ۱۹۳۶ سیستم ترمزهای شورولت به صورت هیدرولیک درآمد. در ۱۹۳۹ کمپانی با تولید ۱۵ میلیون‌امین خودروی خود، «شورولت سایتیشن» را به بازار عرضه کرد.

این شرکت در سال ۱۹۴۱ به رغم فاجعه بروز جنگ جهانی دوم رکورد فروش سالانه را با فروش ۱,۴ میلیون دستگاه شکست.

در همان سال لوئیس شورولت به صورتی مرموز، کشته شد. برخی محققان دلیل مرگ او را توطئه رقبایش دانسته‌اند.

شرکت شورولت اکنون نه فقط یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان که از جمله محبوب‌ترین آنها نزد مشتریان نیز محسوب می‌شود. این شرکت شاید تجسم واقعی این شعار تبلیغاتی اش در دهه ۱۹۵۰ باشد: در شورولت، آمریکا را ببینید، خودرویی برای تمام جاده‌ها !

منابع:

ویکی‌پدیا

سایت رسمی شورولت