تولد «جان راکفلر» سرمایه ‏دار معروف آمریکایی

کدخبر: ۲۴۲۲
جان داویدسُن معروف به راکفِلِر، ثروتمند افسانه‎‏ای آمریکا و موسس شرکت نفتی استاندارد اویل، در هشتم ژوئیه ۱۸۳۹میلادی در نیویورک به دنیا آمد. وی سال‏‎های اولیه زندگی را با فقر و تهیدستی گذراند، اما از جوانی به تجارت روی آورد و در ۳۱ سالگی با مشارکت عده‎‏ای، سهام یک پالایشگاه را خرید.

به‌این ترتیب با سرمایه یک میلیون دلار شرکت نفتی استاندارد اویل را تاسیس کرد و طی چهار سال با به‌کار بستن فنون اقتصادی مقام اول پالایش نفتی آمریکا را به دست آورد. راکفلر در ۴۰ سالگی به مدد سرمایه‌‌ای که از رقابت با سایر بازرگانان کسب کرده بود، طی چندین سال به خرید پالایشگاه‌‌های کوچک محلی مبادرت ورزید و همه آنها را در مجتمع تولیدی واحدی متمرکز ساخت.

وی ظرف چندسال شبکه‌‌های خطوط آهن نیویورک و انحصار تصفیه نفت منطقه‌‎ای دیگر را به دست آورد. راکفلر به تدریج در مناطق دیگر آمریکا پالایشگاه‌‌هایى را تاسیس کرد و به این ترتیب شبکه فروش عظیمی را به راه انداخت. سپس کمپانی‌‌های حمل و نقل نفت از راه لوله‌‌های نفتی را نیز یکی پس ازدیگری به انحصار خود درآورد و به‌این ترتیب توانست انحصار پالایش و حمل و نقل را در سراسر آمریکا به دست آورد.

در دهه ۱۸۸۰میلادی، کمپانی استاندارد اویل که به وسیله راکفلر تاسیس شده بود، به عنوان اولین تراست (اتحادیه) عظیم نفتی جهان شناخته شد. اندکی پس از سال ۱۹۰۰میلادی، راکفلر اغلب رقبای خود را از میدان بیرون راند و خود یکه‌‎تاز شبکه تولید، پالایش و توزیع نفت شد.

راکفلر در دوران حیات خود حدود پانصد میلیون دلار صرف کارهای خیریه کرد و چندین کلیسا، درمانگاه و بیمارستان و نیز دانشگاه شیکاگو را تاسیس و احداث کرد. تشکیلات راکفلر تنها به سبب دارابودن قدرت مالی توانست در بحران مالی دهه ۱۹۳۰ آمریکا برقرار بماند و کمترین ضرر را بدهد.

راکفلر به عنوان ثروتمندترین مرد آمریکا در آغاز قرن بیستم، به‌دلیل نفوذ و قدرت مالی خود، بر سیاست آمریکا نیز تاثیر بسیار گذارد. در سال‌‎های آخر عمر راکفلر، مسوولیت امور بر عهده پسرش قرار گرفت و جان داویدسُن راکفِلِر که آرزو داشت یکصد سال عمر کند، سرانجام در ۱۶ نوامبر ۱۹۳۷میلادی در ۹۸ سالگی درگذشت. او هنگام مرگ در رأس یک خانواده بزرگ سرمایه‌داری قرار داشت به نام راکفلر، که پس از وی در عرصه اقتصاد و سیاست آمریکا ظاهر شدند.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.