ثبت و راه‌اندازی شرکت فورد

کدخبر: ۲۰۸۴
هنری فورد در تاریخ ۱۶ ژوئن سال ۱۹۰۳ «کمپانی فورد» را به ثبت رساند و عملیات راه اندازی آن را آغاز کرد. فورد بر اساس تجربه و دانش خود توانسته بود سرمایه ای ۲۸ میلیون دلاری فراهم کند و توافق ۱۱ سرمایه‌گذار دیگر و قول همکاری ایالت میشیگان را به دست آورد.
ثبت و راه‌اندازی شرکت فورد

هفت سال پیش از آن تاریخ ، هنری فورد به عنوان یک مهندس جوان و خلاق، اولین وسیله نقلیه چهار چرخ را ابداع کرده و ساخته بود. این وسیله که «چهارچرخ» (QUADRICYCLE) نامیده می‌شد، مانند یک قایق، با فرمانی رانده می‌شد و بدون اینکه امکان برگشت به عقب داشته باشد، با دو سرعت متفاوت حرکت می‌کرد. فورد جوان پنج سال پیش از آن، یعنی در سال ۱۸۹۱ به‌عنوان یک مهندس در شرکت ادیسون در دیترویت کار می‌کرد. دو سال بعد که به جایگاه سرمهندسی ارتقا یافت، آنقدر پول کافی به دست آورده بود تا به تکمیل تجارب شخصی خود در زمینه موتورهای احتراق داخلی بپردازد.

مدل‌های تولیدی خودرو شرکت در ابتدا نام حروف الفبا انگلیسی را داشت و تا ۱۹ حرف تولید شد. پس از تولید خودروی فورد مدل «ای»، در سال ۱۹۰۸ معروف‌ترین و ماندگارترین مدل خودروی شرکت، یعنی مدل فورد مدل تی به بازار آمد.

این خودرو سیاه رنگ، ساده و از نظر قیمت، مناسب بود. یک سال بعد که بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از این مدل تولید شد، قیمت خودرو از ۸۲۵ به ۳۶۰ دلار کاهش یافت. بهبود چشمگیر در کارآیی تولید، به‌ویژه نصب و به‌کارگیری اولین نوار نقاله خط مونتاژ، در سال ۱۹۱۳ در شرکت دلیل اصلی این امر بود.

در سال ۱۹۱۴، تعداد کارکنان شرکت ۱۳ هزار نفر بود که قادر به تولید ۳۰۰ هزار خودرو بودند. در آن زمان بقیه ۲۹۹ خودروساز دنیا ، با ۶۶هزارو۳۵۰ پرسنل، تنها ۲۸۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کردند!

در سال ۱۹۱۸ نیمی از خودروهای ایالات متحده آمریکا، فورد مدل تی بود. سال ۱۹۲۲ شرکت بیش از یک میلیون خودرو از فورد مدل تی تولید کرد که ۵۶ درصد تولید خودرو جهان بود. این میزان در سال‌های بعد، به سالانه دو میلیون خودرو رسید. در سال ۱۹۲۰، فورد در هر دقیقه، یک خودرو تولید می‌کرد. در فاصله ۲۰ سال از تولید مدل تی، بیش از ۱۵ میلیون دستگاه از آن به فروش رفت.

در سال ۱۹۱۹ فورد و پسرش ادسل که قصد توسعه شرکت را داشتند و با مقاومت سهامداران روبه‌رو شده بودند، تمام سهام شرکت را خریدند. درهمین سال، هنری فورد، رهبری شرکت را به دست پسرش سپرد. یک سال بعد، شرکت برای حمل مواد و قطعات به کارخانه و آمادگی برای تولید انبوه، از راه‌آهن استفاده کرد. شرکت در سال ۱۹۲۵، شرکت موتور لینکلن را خرید و در دهه ۱۹۳۰ نیز بخش مرکوری برای خودروهای با قیمت متوسط، تاسیس شد.

ادسل فورد، برخلاف پدرش که به مکانیکی علاقه و تاکید داشت، دوستدار طراحی بود. او اول بار در سال ۱۹۳۳ واحد طراحی را در شرکت فورد دایر کرد که حاصل کار آن، طراحی‌های نوین خودرو بود. در سال ۱۹۴۳، ادسل که از ۱۹۱۷ نایب‌رئیس و از ۱۹۱۹ رئیس هیات‌مدیره شرکت فورد بود، درگذشت.

هنری فورد مجددا به صحنه اجرایی شرکت برگشت و رهبری را به دست گرفت. هنری فورد در هفتم آوریل سال ۱۹۴۷ در ۸۳ سالگی درگذشت.تجربه فورد در راه اندازی بزرگ ترین شرکت تولید خودرو در قرن بیستم ذیل عنوان فوردیسم نامیده شده که مترادف با «تولید انبوه» است. در منطق فوردیستی تولید، ماشین‌ها محصولی مشابه را تولید انبوه می‌کردند و هدف از تولید ، ایجاد محصولات ارزان برای مصرف‌کنندگان انبوه بود.